Søk i denne bloggen

15. mars 2016

Oppskrift: Linsegryte

Mandag er visstnok den nye "vegetardagen" ute i det ganske land. Jeg heier på vegetardager jeg, så jeg er absolutt for! ALLE bør spise mer vegetarmat, da kjøttindustrien er ganske motbydelig og ikke minst forurensende.
Jeg prøver å snike inn vegetarmat så ofte jeg kan, til tross for at jeg er gift med en ihuga kjøttelsker. Så vi har ingen fast vegetardag, men tar det litt som det kommer.
Hadde jeg vært alene, hadde jeg nok mest sannsynlig vært vegetarianer. Men jeg orker ikke skille meg, bare for å sitte alene og ensom og spise gulrot. (haha).

Til poenget. Denne gryta er god, lett å lage, sunn, og ekstremt mettende!

Du trenger:

tomater (ferske)
tomat på boks
kokosmelk
ingefær
linser(røde/gule)
chili
hvitløk
løk
litt olje
currypaste/garam masala

ris/salat/nanbrød



Alt kappes i små biter, og freses i litt olje.
Deretter tilsettes linser, tomater på boks, og kokosmelk. Dette skal stå og putre til alt er mørt og fint. Jeg la i vann linsene før bruk, og lot det putre i ca 20 minutter.
Smak til med evt salt eller annet krydder du liker.

Serveres med litt ris, salat, nanbrød, hvitløksbaguett eller noe annet du liker. 
Jeg kokte opp litt ris som jeg blandet inn før servering, og hadde en grønn salat ved siden av for friskhet. 

Til og med lillegutt spiser denne! :)




Ingen kommentarer: