Søk i denne bloggen

30. juli 2016

"Slår du barnet ditt?"

-Nei. Jeg gjør ikke det. Men dette er et innlegg jeg har tenkt på lenge, om et tema jeg synes er veldig viktig. De som kjenner meg godt, vet at jeg er veldig interessert- og engasjert i barns vern.
Og tanker og holdninger til dette er noe som bør begynne når man som gravid møter det offentlige.

Jeg skulle ønske at helsesøster, eller lege i møte med mor og nyfødt barn kunne stilt flere av de vanskelig spørsmålene. "Slår du barnet ditt?", "Synes du det er greit med fysisk avstraffelse av barn?", "Ble du selv slått som barn?" etc... Mange ville nok da svart ja, uten å tenke seg om, fordi man i mange tilfeller er frustrert, vet ikke bedre, eller gjør som man selv er lært.
Tenk så mange barneskjebner man kunne hjulpet i en tidlig alder, ved å kunne gi riktig og god informasjon, eller kursing.

Det er klart at dette er et fryktelig ubehagelig spørsmål å få, og sikkert mange ville nok føle seg fornærmet og tråkket på. Men er ikke dette noe alle "vi andre" rett og slett må tåle, fordi det kunne vært til stor hjelp? Jeg føler det. Har man ingenting å skjule, har man heller ikke noe å frykte.



Bare noen tanker fra meg...

Ingen kommentarer: