Søk i denne bloggen

18. sep. 2012

kokosjoko


Jeg fant ut at jeg måtte prøve den nye silikonformen min i dag. 
Jeg har lyst til å gi bort hjemmelaget sjokolade til jul(hysj hysj!) så da var det greit å øve litt.
Oppskriften trenger litt finpussing, men å øve seg på å lage og å spise sjokolade er ikke det verste som finnes.
Jeg hadde alle ingrediensene i skapet, så da var det jo bare å slå seg løs.


           



Jeg varmet opp rå kakaomasse, agavesirup, Bourbon vaniljesukker og kokosolje i vannbad.

Jeg smakte til underveis, men den kunne nok vært litt søtere.




Når massen var jevn og flytende, hadde jeg den over i formen og satt i fryseren.

Det var mer igjen, så da hakket jeg opp litt hasselnøtter, og hadde oppi. Dette spredde jeg utover litt matpapir på en tallerken, og satt i fryseren. 
Etter 30-40 minutter, var sjokoladen stiv og klar for å nytes. Kjempegodt!
Den smelter imidlertid veldig fort i romtemperatur! Mulig det var for mye kokosolje i? 
Men det er derfor man prøver og feiler.

            





Det ble en ganske bitter sjokolade denne gangen, men jeg gleder meg til å prøve den med litt kaffe ved siden av i morgen. Tipper det blir ganske godt for å si det sånn!



Med disse naturlige ingrediensene blir det en forholdsvis sunn sjokolade, som man kan spise uten å få dårlig samvittighet.



Rå kakao inneholder antioksidanter, mineraler, magnesium og er faktisk bra for musklene i kroppen.

Kokosolje inneholder  92% mettet fett, men størsteparten er mellomlange fettsyrer, som kroppen ikke lagrer, men absorberes lett i cellene og frigjør som energi.
Agavesirup er et godt alternativ til sukker.  Den påvirker ikke blodsukkeret så mye som hvitt sukker, og er et bra og naturlig alternativ, spesielt for diabetikere.


Man skal selvfølgelig ikke mumse innpå med dette heller, men som et alternativ til melkesjokolade når man har lyst på noe søtt er denne sjokoladen sunnere og fullstendig fri for tilsetningsstoffer.



Lett å lage, lett å spise. Velbekomme!



 







Ingen kommentarer: