Søk i denne bloggen

22. mai 2012

Müslirundstykker

Jeg har bakt!
Nå er det en stund siden sist jeg bakte noe, men i det siste har jeg hatt så dilla på müslirundstykker fra Bunnpris. Hjemmelaget er alltid best, så jeg tenkte derfor at i stedet for å kjøpe ferdigbakt, kan jeg heller bake selv! Ett rundstykke på butikken koster 12 kroner, mens å bake 20 stk selv kostet kanskje 5 kr pr rundstykke. :) (litt usikker på prisen, ettersom jeg hadde mesteparten av ingrediensene i skapet)

Oppskriften har jeg ærlig og redelig rappet fra nettet, men med noen egne endringer.

opprinnelig oppskrift

Mine ingredienser:

1 kg grovbakst mel   spar litt av melet til slutt, ca 2 dl
1 pk tørrgjær
2 ts salt
3 dl kruskakli
1 dl linfrø
ca 200 g solsikkekjerner
10 aprikoser i biter
en håndfull rosiner/sultanas - økologiske
en håndfull tørkede tranebær
12 lunkent vann
2 ss rapsolje


Alt røres sammen i en stor bolle. Røra skal være våt nok til å kunne bruke sleiv hele tiden.
Rør godt, og tilsett det siste melet til slutt.
Bruk en skje og legg opp rundstykkene på et bakepapirkledd stekebrett, og la heve under håndkle i ca 1 time.  Stekes midt i ovnen på 225 grader i 15-20 minutter. Jeg brukte ikke varmluft, vet ikke om det påvirker resultatet? De flyter litt ut, så de blir ikke så høye. Men veldig gode! :)

Serveres rykende ferske med smør og godt pålegg. Vel bekomme!






Ingen kommentarer: