Søk i denne bloggen

7. juni 2012

Lidenskap

Fra Nrk

Det er ikke veldig mange ting jeg har et lidenskapelig forhold til, men det finnes noen. Det helt åpenbare er jo mannen min, og fur-babiene mine, men det var ikke de jeg tenkte på akkurat nå.
Det var André Bjerke. Jeg tror kanskje jeg må gå så langt som å kalle han den andre mannen i mitt liv.
Jeg elsker kriminalhistoriene hans, de er godt skrevet og de har som regel en morsom tvist.
Men jeg tenker først og fremst på diktningen hans. Denne mannen kan virkelig leke med ord, og ikke minst bruke språket for alt det det er verdt.
Det var gjennom Bjerke jeg fikk opp øynene for dikt og poesi.
Og ikke minst hvor vakkert det norske språket kan være.

Mitt første kjærlighetsforhold til han var diktet "Farao på ferie", som jeg digget ,og kunne på rams da jeg var barn. i ettertid har jeg beveget meg over til de mer voksne diktene hans, men jeg setter fremdeles pris på de morsomme barnerimene.

Her er ett av mine favoritter, håper du liker det, og kanskje sjekker ut mer av det han har skrevet?



Aldri.

Og det blir gitt oss øyeblikk av nåde
da vi får se, og da vi selv blir sett.
Men aldri vil du fullt og helt forstå det
at du og den du elsker, er blitt ett.

Og som en nova, tent på nattehvelvet,
er dette lys som lever mellom to.
Men aldri vil du tvile på at selve
din evighet består i denne bro.

Så lukker mørket seg. Og du kan vente
et liv på det som aldri siden skjer.
Men aldri vil du fatte hva som hendte,
når to som elsket, ikke elsker mer.





Ingen kommentarer: