Søk i denne bloggen

13. juli 2012

Marits konfektkake

Kake!


Jeg er i full bakemodus for tida, og fikk et nytt innfall i går kveld at jeg bare måtte bake.
Jeg har aldri fått til å bake brownies, så jeg tenkte at nå var tiden kommet for å få det til!
-men der tok jeg feil... Det gikk ikke denne gangen heller, men det kom en god konfektkake ut av det.
Aldri så ille at det ikke er godt for noe. Eller noe sånt.



Her er oppskriften:

Kake:
2dl mel
1/2 ts bakepulver 
1/2 ts salt
1 toppet ts med vaniljesukker
1-2 ts vaniljeessens
130g smør
180g rå kakao/ 70% kokesjokolade
3 dl agavesirup/farin
3 egg
en smurt form, ikke for stor!



Glasur:
smør
Freia bakekakao
melis
vaniljeessens/vaniljesukker


Varm ovnen til 150grader(varmluft)

Ha mel, bakepulver, salt og vaniljesukker i en egen bolle.
Smelt smør og sjokolade i mikro/vannbad.
Pisk deretter inn sirup/sukker og vaniljeessensen til en jevn røre. Ha i ett egg av gangen mens du pisker, deretter har du i melblandingen litt og litt. Piskes til røren er blank og jevn.

       




Hell røren i formen og stek midt i ovnen i ca 35-45 minutter.
Mens kaken avkjøles lager du glasur. Jeg hadde
smøret i mikro til det ble mykt, men ikke smeltet. Rørte deretter inn kakao, melis og vanilje etter smak. Blir den for tjukk kan den spes ut med litt melk/fløte eller vann.
Smør over kaka, sett på kaffen og velbekomme!



OBS: Denne blir mer bitter enn en "vanlig" sjokoladekake. Ihvertfall når den er helt fersk. Vil derfor anbefale å la den stå til dagen etter i kjøleskap(evt to dager), da får smaken satt seg litt, og den blir myyye bedre! Serveres med masse deilig kaffe til. Mmmmmmm.... Da får den også den tette/tunge konsistensen..





             
Vaniljesukker med veldig god smak!                                      Økologisk agavesirup.

Økologisk, rå kakaomasse.


                           Alltid egg fra frittgående høns!

                                                           

Ingen kommentarer: