Søk i denne bloggen

30. juli 2012

Test: deodorant

Jeg blir motarbeidet av min egen kropp for tida. Jeg prøver å få ferdig hekletoppen, men krampe armene, hendene, håndledd, fingre og kink i nakken gjør det litt vanskelig. Arghh...
Det går sakte når jeg prøver meg på litt hekling, og ikke minst vondt! Så nå må jeg ta en liten pause.

I mellomtiden kan jeg jo forelese og moralisere litt, en annen hobby jeg har. :)
Evt. informere og opplyse, som det også kan kalles.

Jeg vet ikke hvor allment kjent det er, jeg visste ikke om det for ikke så lenge siden, men i de fleste "vanlige" deodoranter blir det ofte tilsatt aluminium. Ja, du leste riktig, aluminium.
Tenker du som meg, tenker du nok at dette kan umulig være bra. Aluminium er ikke akkurat noe som flyter naturlig rundt i kroppen.
Effekten av deodoranter med aluminium er at porene under armene dine blir tettet igjen(!!) og dermed blir svetteproduksjonen stoppet/hemmet. Mindre svette kommer ut, og du er fresh hele dagen. Min tanke er at dette kan da ikke være bra. Kroppens avfallsstoffer må ut på en eller annen måte, enten du vil eller ei, og å blokkere disse avfallsstoffene, som svette jo er, inne i kroppen er nok ikke det beste på sikt.
Så jeg kastet deodoranten med aluminium i, og satte i gang jakten på en ny.

Jeg prøvde noen forskjellige merker, og la merke til at hvor mye aluminiumen faktisk påvirker kroppen!
Svetteproduksjonen økte, og jeg følte meg som en skitten hippie på de klammeste dagene vi hadde her.
Men jeg synes det har roet seg ned litt, og ikke minst hjelper det å finne en deodorant du synes fungerer til ditt bruk!

Det er mange merker som er naturlige, noen sverger til krystalldeo, andre med og uten parfyme. Finn den du liker best og gjør kroppen din en tjeneste!

Forslag til nettbutikker som fører miljø- dyre- og kroppsvennlige podukter:

              Helse&Kost nettbutikk

             Et grønnere hjem nettbutikk
   
             Sunkost nettbutikk

Les mer om aluminium i deodoranter: 


Lykke til!




Ingen kommentarer: