Søk i denne bloggen

2. okt. 2011

Pels? Nei takk!

Jeg har bestemt meg for å poste noen litt mer seriøse innlegg sånn innimellom, om temaer som betyr mye for meg. Ett av disse temaene er pels:
Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor det fremdeles finnes pelsdyrfarmer i Norge. Dette er jo regelrett(statsstøttet) tortur av ville dyr, som skulle vært ute i naturen og boltret seg og fått utløp for instinkter, ikke vært sperret inne i bittesmå bur.
I år 2011 hvor vi har så utrolig bra fuskepels, at selv ekspertene mener de nesten ikke kan se forskjell, er det utrolig at denne industrien fremdeles finnes. Jeg skjønner at det har noe med etterspørsel å gjøre, men ærlig talt, dyras velferd får gå foran sosietetens etterspørsel etter pels. De kan vel gå med fuskepels?

Disse dyra har det forferdelig fra de blir født, til den dagen de dør. De blir født i små bur, av en stressa mor som kanskje biter og dreper dem. De som overlever får ofte psykiske og fysiske plager hvor de gnager på egen kropp, til den dagen de får en metallsonde opp i rumpa og blir elektrosjokket til døde. Litt av et liv hva?

Mange sier til meg at disse dyrene har det så bra i Norge, tenk på de som for eksempel er i Asia, der de blir flådd levende.. -Ja, det er også helt grusomt, men det forsvarer ikke det som skjer i Norge for det!

Som hundeeier og dyreelsker, treffer bilder og historier fra disse farmene meg rett i hjertet. At noen kan være grusomme mot dyr skjønner jeg bare ikke. 
Tenk å møte disse øynene hver dag på jobb, og fremdeles klare å utføre disse grusomhetene..
bilde fra Dyrevernalliansen
Jeg håper at alle snart får opp øya, og kan gå over til mer dyrevennlige produkter. Både av kroppspleie og klær/mote. Dette er noe som er fullstendig unødvendig, og burde avskaffes!

Personlig støtter jeg DyrevernalliansenWWF og Dyrebeskyttelsen, samt prøver å leve et dyrevennlig liv, og jeg håper du vil gjøre det samme!

        -M-

Ingen kommentarer: