Søk i denne bloggen

4. apr. 2013

Dag 6, Evig kjærlighet

Hvilken artist/gruppe har betydd mest for deg?


Jeg tror jeg har nevnt dette før, men det bandet jeg alltid kommer tilbake til er Genesis.
Jeg husker fra da jeg var liten at jeg lå på rommet mitt, og hørte pappa spille Genesis i stua.
Tonene fra min favorittlåt "Firth of fifth" strømmet gjennom veggene, og inn på rommet mitt til jeg sovnet.

Etter hvert som jeg har kjøpt albumene selv, har jeg fått flere favorittlåter. Det forandrer seg gjerne etter tid og omgivelser. Men fascinasjonen er like sterk. De har utrolige tekster, med lange fortellinger som gjerne strekker seg over hele albumet. Hver cd er som en eventyrbok, og hver tekst har mening. Det er ikke bare "Ooooooh baby baby, love me love youuuuuu...."
Lydbildet er også noe for seg selv. Dette er geniale musikere som lager fantastisk musikk, og som er mestere på sine instrumenter.

Jeg skal ikke fortsette i evigheten. Men hvis du ikke har hørt på Genesis før, vil jeg sterkt anbefale å sjekke de ut. Men! Pass på å plukke et album fra 70-tallet. Jeg digger Phil Collins, men lydbildet til Genesis forandret seg drastisk da han tok over som vokalist. Da gikk de mer over til pop. Fremdeles bra, men ikke det samme.

Blant mine favoritter er:

Firth of Fifth, fra Selling England by the Pound.
The Cinema Show, fra Selling England...
Afterglow, fra Wind and Wuthering.
For Absent friends, fra Nursery Cryme.
The Cage, fra The Lamb Lies Down on Broadway.
Horizons, fra Foxtrot.


....og mange fler. Men dette var noen. Sjekk de ut!

Genesis på Wikipedia(norsk) HER
Genesis' hjemmeside HER


Bilde fra tvtropes.com

Grepa gjeng det der? 



Ingen kommentarer: