Søk i denne bloggen

3. apr. 2013

Bokanmeldelse: Wolf Hall av Hilary Mantel

Jeg har i mange år nå, vært fascinert av Henrik VIII, og livet blant hoffet hans.
Han er nok mest kjent for å ha seks koner, blant de er vel Anne Boleyn den mest kjente.
Men det var kjære Henrik som startet prosessen med å løsrive England fra Roma og paven, og etablere Church of England, som er religionen i England den dag i dag. Det var hans datter Elizabeth I, som fullførte prosessen. Men nok om det.


Henrik den 8. Populært kalt Harry. Skjønn det den som kan..


Historikeren Hilary Mantel har skrevet(skriver) en trilogi om Henriks "go to man" Thomas Cromwell, og hvordan han gikk fra å være en fattig sønn av en smed, til å nærmest styre England under Henrik.

Boka er detaljrik, og godt skrevet. Jeg blir litt forvirra av dialogen innimellom, det kan være litt vanskelig å vite hvem som sier hva, men det er ikke umulig når man kommer litt inn i skrivestilen.
På den tiden het nesten annenhver engelskmann Thomas, derav forvirringen. ;o)

Boka er meget detaljrik, og følger Cromwell tett opp gjennom årene. Det gjør at boka går sakte fremover i tid, og hastighet, men man får med seg  mye på veien.
Det tar tid å lese den, og det er mye å fordøye. Jeg mistet motet litt underveis, men samtidig blir man sugd inn og vil vite mer. Så jeg er glad jeg leste den, og ser frem til å begynne på neste bok, som i hovedsak handler om de siste årene til Anne Boleyn. Gjennom Cromwells øyne såklart.

Boka er utrolig lærerik. Den tar for seg viktige personer ved hoffet, maktspill, intriger, skandaler, og forteller på en god måte om hvordan livet var i England på 1500-tallet..

Er du glad i biografier og historie, kan jeg absolutt anbefale denne. Men den er ikke spesielt lettlest, så sett av litt tid og interesse.. På Amazon blir den omtalt som en "slukebok", det kan jeg ikke egentlig si meg enig i. Men bra, det er den!


Bilde: Amazon.com


Sjekk forøvrig ut tv-serien "The Tudors". Jeg har sett sesong 1, og den er skikkelig ålreit. Man får jo sikle på han godbiten her, what's not to like?

Bilde: Side2.no
Johnathan Rhys Meyers, som Henrik VIII. Yum!


Ingen kommentarer: