Søk i denne bloggen

17. apr. 2013

Dag 7

Hva er din favorittbok?

Åhh, hvordan velge??? Jeg elsker bøker, og har alltid lest siden jeg lærte det!

Noen bøker har jeg lest flere ganger, så de må nok være mine favoritter.
Men det er også noen jeg bare har lest en gang, men som jeg bærer med meg lenge etterpå, og som jeg tenker på og drømmer om etterpå. Noen historier er så gode at man bærer de med seg resten av livet.

Jeg synes forøvrig det er litt feil å bare ha favorittbøker, når jeg egentlig fokuserer mer på favorittforfattere. Hvis det er en forfatter jeg synes er fantastisk, pleier jeg å lese alt han/hun har skrevet, og som regel er det meste like bra og alle bøkene blir favoritter.

Dette er hvertfall noen av mine favoritter:

Lord Of the Rings. 
Denne boka er en av mine absolutte favoritter. Og ja, den er faktisk ment som én bok fra Tolkiens side. 
Jeg har lest den flere ganger, og kommer garantert til å lese den igjen. Jeg oppdager nye ting hver gang jeg leser den, og forelsker meg i den på nytt og på nytt.

I et speil, i en gåte.
Dette må være boka jeg har lest flest ganger. Jeg elsket den dypt og inderlig da jeg var liten, så jeg leste den igjen og igjen og igjen. Jostein Gaarder skriver vakkert og poetisk om livet og døden for unge lesere.

Horns.
Jeg vil slå et slag for denne boka. Den er skrevet av Joe Hill, sønnen til Stephen King. Og dette er en sånn bok som ble hos meg lenge etter at jeg hadde lest den.
Når man begynner å lese den er den spennende, men historien forandrer seg flere ganger underveis. Elsker den, og skal snart lese den igjen. 

Neverwhere.
Digget denne av Neil Gaiman. Utrolig kul historie om en hel verden under gatene i London.
Et av mine favorittsitater kommer herfra: "You can´t make an omelet, without killing a few people." Hehe.

Oscar and the pink lady.
Den fineste og tristeste boka i hele verden. Om lille Oscar som ligger på sykehuset og venter på døden. Så han lever et helt liv på 7 dager... Så trist, men så fin. Elsk.

Wuthering heights.
En klassisk, tidløs, tragisk kjærlighetshistorie. Leser denne for tredje gang nå. Den er så fantasisk! 

Jeg kan nok fortsette å liste opp bøker til jeg blir blå. Det er så utrolig mange bra!


Ellers er mine favorittforfattere André Bjerke og Neil Gaiman.
Jeg har lest det aller meste de har skrevet og jeg elsker det!

Bjerke har skrevet noen utrolig bra krimbøker og noveller, i tillegg til de fineste diktene i hele verden!
Her er ett av mine favorittdikt:


Mesteren

Tider er gått over jorden 
Slekter er sunket i kne 
Men enda steiler i mørket 
korsets gustne tre 

Hvem skjønte hva mesteren mente? 
Hvem er det som enda forstår 
Ropet over en avgrunn 
På nitten hundre år? 

Gikk hans ensomme stemme 
Menneskets øre forbi? 
Kunne han tale til oss, 
ville han kanskje si: 

"Det går to veier på jorden, gledens og smertens vei. 
Dere skal velge den første 
Den andre valgte jeg. 

Mange har gått den før meg. 
Mange har segnet i stønn. 
Jeg ville være den SISTE lidende menneskesønn. 

Skapningens tidløse jammer 
Skulle forløses i MEG. 
Jeg ville rope til verden: 
Gå ikke denne vei! 

Følg ikke lidelsens linje gjennom din levende dag -. 
Lær av min tornekrone! 
Lær av mitt nederlag! 

Enhver som går i mitt fotspor skal pinselens torner stikke. 
Sandelig sier jeg eder: 
Mennesker, følg meg ikke! 

Slik som jeg levde livet, 
skal det ikke leves. 
Det er mitt eneste budskap, 
Og alle har hørt det forgjeves!"

Ingen kommentarer: